DISINHIBITION / DYSINHIBITION
Hvis du har mistanke til noget ud fra denne artikel, så opsøg læge for at få fastlåst diagnosen. Snak altid med en fagkyndig inden du selv prøver at medicinere. Denne side er kun til for at du kan se om dit barn har disse problematiker i sig, så i bedre kan hjælpe jeres barn eller dig selv, til at håndtere det.
Kunne du tænke dig hjælp til at forstå Tourette, så kan du få en gratis 30 min snak. Klik her og bestil en tid.
Disinhibition & Tourette
Kompleksiteten af Tourette- og Tic-lidelser/Disorder kan være svære at forstå. Ofte er personer med Tourette- og Tic-lidelser ude af stand til at begrænse deres adfærd og vil handle på en sådan måde, at de overskrider grænserne for sociale normer eller kan virke impulsive.
Det er vigtigt at vide, at denne adfærd ikke er bevidst.
Denne tilstand omtales som disinhibition.
Manglende evne til at hæmme adfærd.
Manglende evne til at hæmme adfærd, motorisk og vokal, forekommer hos mennesker med neurologiske lidelser, hvilket resulterer i en reduceret evne til at hæmme adfærd, selv når personen intellektuelt forstår, at de er upassende. Faktisk bliver det ekstremt svært at bruge deres indlærte hæmmende færdigheder “i øjeblikket.” For at sige det på en anden måde, svigter bremsesystemet i deres hjerne.
Denne inkonsekvente systemfejl kan resultere i ufrivillig adfærd, såsom at være respektløs, komme med upassende udtalelser, udvise adfærd, der ikke er “socialt acceptabel”, følelsesmæssige udbrud, dumhed, kontekstuel bande, raseri, oppositionel adfærd osv.
At være “ude af kontrol”
Dette kan sammenlignes med de vanskeligheder, vi alle oplever, når vi lejlighedsvis bliver overvældet af en bestemt begivenhed, der får os til at handle på en måde, der kan ses som værende “ude af kontrol”. Tænk over, hvordan du ville reagere, hvis du skyndte dig at komme til en vigtig aftale, og du kom ud for at opdage, at din bil havde et fladt dæk. Du kan sige ting, som du under normale omstændigheder ikke ville sige. I det øjeblik svigter dit mentale bremsesystem, og din hæmmende proces fungerer ikke på en måde, der er mere typisk for dig. Det er ikke, at du ikke ved, hvordan du skal reagere korrekt, det er, at du måske ikke er i stand til at gøre det “i øjeblikket” på grund af vanskeligheder med at hæmme.
Hændelser hos børn
For børn med TS forekommer dette fænomen hyppigere OG inkonsekvent. For eksempel kan en elev, der er i stand til at fuldføre simpel matematik, blive overstimuleret, hvis han får et ark med 100 spørgsmål i slutningen af dagen. Da denne vanskelighed er inkonsekvent (som de fleste symptomer er), kan denne følelse af at være overvældet komme på tidspunkter, der ikke umiddelbart er indlysende for den tilfældige observatør.
Det kan også opstå som følge af et forslag om, at adfærden er forbudt. At fortælle nogen IKKE at gøre noget, sætter faktisk tanken i personens hjerne og kan resultere i den omvendte effekt. Grundlæggende bliver det sværere at hæmme. Overvej et barn, der har gentagne øjenblinkende tics. Er det nyttigt hele tiden at minde personen om ikke at blinke? Selvfølgelig ikke; det ville gøre det sværere.
Give forståelse og støtte
Nogle unge med TS vil have upassende tics eller adfærd på grund af disinhibition, hvilket kan resultere i ekstrem social isolation på grund af upassende udtalelser eller vulgaritet. Nogle mennesker, skammer sig over deres adfærd og gør alt hvad de kan for ikke at møde de situartioner, dette vil føre til selv isolation. Hvis en elev demonstrerer disse typer adfærd, er det tid for de involverede voksne til at hjælpe ham eller hende med strategier, til at hjælpe med at ændre denne socialt upassende adfærd. Men da symptomer er neurologisk baseret, skal det altid huskes, at forskellige symptomer kan falde hvor som helst på de situationer man oplever, fra at være absolut umulige at ændre, til vanskelige, til mulige. Forestil dig at være på en fin restaurant, når du pludselig får en overbevisende trang til at klø bunden af din fod. Tænk på dit svar, hvis nogen fortalte dig at ændre dit behov for at tage din sko og strømpe af for at krasse din fod og i stedet for at klø dit knæ.
Forståelse og støtte er afgørende i disse svære tider. At vælge vores kampe er afgørende, hvis vi skal hjælpe børn med TS. Hvis elever er involveret i adfærd, der vil føre til at blive socialt udstødt eller resultere i fysisk selvskade, så kan det være nyttigt at bruge positive og proaktive strategier i et forsøg på at ændre denne adfærd. Men i de fleste tilfælde er den bedste tilgang planlagt til at ignorere. Typisk reduceres symptomerne i miljøer, hvor symptomer ignoreres, og personen føler sig accepteret.
DISINHIBITION
Disinhibition indeholder teknisk set, ADHD/ADD, OCD, Autisme & Tourette. Som en af lægerne i videoerne her under siger, så har man Tourette har man teknisk set også Disinhibition, men rent fagligt bliver det ikke set sådan, derfor bliver der ikke kommunikeret det ud.
Se nogle videoer her under der fortæller mere om Disinhibition.
Ønsker du at lære mere om hvordan Disinhibition ses i folk med Tourette, kan du lære mere af Dr. B. Duncan McKinlay, han har selv tourette og har studeret tourette og Disninhibition, for at hjælpe andre med at forstå og arbejde med Tourette samt Dishinibition. (Se kilde 3)
Forklaring fra Kathy Giordano Om Disinhibition.
Disinhibering er defekte mentale bremser.
Nogle gange virker bremserne, nogle gange virker bremserne ikke, men det er noget, som barnet ikke vil.
De ved, at de ikke burde gøre det, men er ikke i stand til at hæmme det.
Det er en inkonsekvent evne til at hæmme adfærd, som barnet ved, at de ikke skal gøre.
Mange gange forveksles det med impulsivitet, som også kan være en del af Tourette, fordi det er en del af opmærksomhedsunderskuddet.
Men forskellen mellem impulsivitet og disinhibering er virkelig kritisk vigtig. Fordi impulsivitet er at gøre noget uden at tænke, disinhibition er at tænke på det vel vidende, at du ikke ønsker at gøre det. Du ønsker ikke at gøre det, og at skulle gøre det alligevel.
Det ligner et kryds, fordi det er det, de skal gøre det.
Nogle gange kan de lære strategier for, hvordan man håndterer denne hæmning, hvilket er vigtigt, men i skolen og derhjemme er det vigtigt, at alle genkender disinhibition, for hvis et barn kommer hjem fra skole og er udmattet og har en total nedsmeltning, er det ikke, at de vil være dårlige, det er, at det de ikke kan hæmme, alt denne stress og angst, der har fundet sted hele dagen lang, og ofte kan de ikke hæmme, hvad de siger, så folk forstår bandedelen af Tourette. Men nogle gange vil disinhibition også lyde sådan, fordi et barn måske tænker, noget vi alle tænker ting, men vi er i stand til at hæmme det.
Et barn med tourette er ofte ikke i stand til at hæmme det, og vil sige det og kommer derefter i problemer.
Kilder:
- https://tourette.org/resources/overview/tools-for-educators/classroom-strategies-techniques/disinhibition/
- https://tourette.org/resource/dysinhibition-tourette-syndrome/
- https://www.leakybrakes.ca/brake-shop/brake-shop-virtual-clinic/
- https://en.wikipedia.org/wiki/Disinhibition
- https://www.sciencedirect.com/topics/psychology/disinhibition
- https://www.tictocktherapy.co.uk/post/tourette-s-disinhibition
- https://www.adhdfoundation.org.uk/2022/03/15/disinhibition-in-tourettes-syndrome/
-
Dysinhibition -
Dysinhibition -
Motivation og Dopamine Udløsning fra Disinhibition i VTA -
Understanding Disinhibition and Difficult Behaviors -
Faulty Brakes: The Distress of Disinhibition -
Explaining Tourette Disinhibition to Eduators- Presented by Kathy Giordano -
Behaviors and Effective Management Strategies for Children with Tourette Syndrome
Hvis du har mistanke til noget ud fra denne artikel, så opsøg læge for at få fastlåst diagnosen. Snak altid med en fagkyndig inden du selv prøver at medicinere. Denne side er kun til for at du kan se om it barn har disse problematiker i sig, så i bedre kan hjælpe jeres barn eller dig selv, til at håndtere det.